Tuesday, June 16, 2009

uniknya kelantan


pengantin bersama family waniey..
(akad nikah)


selamat pengantin baru kak amal n abe zariff
(kak amal sangat cantek and giler putih..
sweet sweet bak gula 90kg..eheee)

dah lama dah waniey menjemput kami sume p Kelantan (kami merujuk pada cik wana, cik fizah, hasliman and razman dan juga kawan2 kelas die yang lain).. akan tetapi hanya aku n fizah je yang boley ikut... huhuhu.. yang lain terikat ngan komitmen keje... sokey... hmmm... 2hb aku dah datang shah alam balik, sebab sok malam nk nek kat Hentian Putra.. so the day before bertolak aku and fizah diskas2 yang kitorang nk kuar g beli barang sket2... barang2 tuh adalah(jeng jeng jeng)... hahaha.. hanya aku and fizah je yang tahu.. wink2... hajat dihati mahu p Jusco Bukit Raja, tapi takut kesuntukn masa... so aku and fizah g Pas je and PKNS.. takpelaaa.. tapi aku rase cam banyak plak aku nk beli.. heheh.. aku rembat satu baju kurung kaler biru cotton.. yelaa.. aku nk kene jugakla beli sebab pasneh aku ade satu lagi kenduri kat Kedah.. my Belobed Bapak Sedara yang baru nk kawen neh.. hambooii... anak2 buah die sume dah kawen. die banya sangat komitmen ngan keje kot... kumpul harta dulu.. alaaaa tapi kalo laki kawen lambat takpe... jangan pompuan.. adela yang mengata itu la ini la... heyy u.. pompuan pon nk kumpul harta jugak tau.... yelaa.. atleast we all ade saving sendiri.. mane tau jadik ape2 nnt... huhuh.... harap2 tak nk la... semoga kekal akhir hayat..

kitorang bertolak kul 9.30 malam tepat dan naik bas Sani Ekpress.. aku sangat2 la teruja nk naik bas Sani neh.. mule2 waniey kate nek tranasional.. fizah pon kate camtu.. huhuhu....last2, nek Sani.. waahh.. tingkat atas lagi.. memang la aku excited sebab sangat la jarang aku nek bas p jauh2 neh.. skunk neh pon aku duk naik tren je balik.. takut ah nk nek bas dah.. huhuhu... kitorang sampai lebey kurang dekat kul 6pg la.. apeh amek kitorang.. sampai2 umah, aku terus tak tido, basuh muke, gosok gigi and solat, terus turun bawah tolong waniey ape yang patut.. memang dah tak ley tido.. tapi aku flat gak la kul 2.30 pas smayang zohor... hahhaa... tido jap.... satu keistimewaan kenduri waniey neh, sume buah tangan utk orang(dipanggil Sisa-tapi bunyi cam sisoo..hehe) sume dorang wat sendiri.. yang paper beg pon ditampal bunge2 kecik, potpuri wat sendiri, macam2 la.. tapi lupe nk snap gambar.. huhuhu.. kitorang pon tulun2 gak waniey siapkan keje ape yang patut sampai tergeliat la ibu jari neh nk tekan masuk dawai... huhuhuhu.... tapi takpe... janji cantek... malam smayang hajat tuh, makcik2 waniey datang umah... ade jugak yang siapkan kamar beradu utk pengantin..., haaa.. lagi satu keunikan ialah apabila pokok yang seakan2 kelapa hiasan (skunk neh pokok tuh duk sebelah aku je neh..hehe) diraut daunnya pastuh letak bunge melor.. sangat cantek and harum je bilik pengantin.. unikkan...?? huhuu... nk wat jugakla nnt... hahahaha.. seb jek.. wink2....

aku sangat teruja ngan makanan kat sane.. orang kate kelantan neh masakan die manis2kan tapi tak sume la camtuh... ok je catering mak ayah wani amek.. sedap weeeiiiiii... yummiey.. rata2 tetamu yang datang memang kate sedap... no wonder la Faid and Syahirah tambah banyak kali... hehehhehe....oppppss.. aku tak terkecuali.. hahaha...kepelikan bagi aku ialah apabila pulut kuning dimakan dengan telur dadar... satu lagi, telur dadarnya colorful.. mula2 aku ingat makcik waniey bawak telur dadar tuh saje2 nk makan ngan nasik, rupenye ade pulut kuning dan makan same2 ngan pulut kuning tersebut.. huhu.. tapi aku tak makan sebab tak tahu nk makan camne.. tak biase.. ehee..

kami tak mintak pon nk berjalan2 kat kelantan sebab memang dah tahu, datang nk hulurkan bantuan.. so kami pon tulun2 ape yang patut sebab waniey neh anak kedua.. memang dah tanggungjawab anakkan.. huhu... yang syioknya mamatok waniey, aku rase 4hari aku duk sane 4x la die silap tukar name aku.. huhuh..Harimah la, Sarimah la, hhuhu.. takpela mamatok... janji ade mah pon owkaiehh.. hehe.. mamatok sangat sporting tau.. hehe.. makcik2 waniey pon sume ok2.. ley masuk je kepala.. hahaa... sangat seronok la...

ape yang membezakan kenduri kat Kelantan nie ialah, apabila kenduri di pihak lelaki, pengantin lelaki hanya tunggu dirumah... tapi seperti mana yang aku alami selama aku p and adakan kenduri ialah, Pengantin Lelaki akan pegi amek sendiri pengantin pompuan dan bawak balik umah pengantin lelaki...sebok la la nk susun2 kete, bape buah nk pegi la, sape wakil nk p berarak la.. tapi, bagi kelantan, pengantin lelaki hanya tunggu Pengantin Pompuan datang... haaa.. tuh la adat masing2 kan.... ehehehe... ade lagi satu, kalau kite plak, ade yang akan bawak hantaran sket2 mase kenduri pihak lelaki, tetapi, bagi Kelantan, diorang akan bawak jugak barang2 hantaran, tapi lebey kepada saguhati kepada kedua2 orang tua mereka... hmmmm... nice nice... dan juga satu lagi, mereka punye style, tetamu banyak yang datang pada sebelah petang. kalo kite, kul 4 tuh dah kire abeh la jugakkan.. kirenye tetamu datang time lunch... waaaahh.. unik2... banyak jugak la aku belajar adat2 and budaya orang Kelantan neh.. menarik jugak nk tahu.. hehhe... yang nie mungkin same ngan negeri johor kot... bile kenduri, diorang tak bagi duit.. maksud duit tuh, saguhati dari tetamu.. sebab aku tgk, mak abah aku kalo nk p kenduri sebok cari sampul nk letak duit.. hehehehe... tapi bagi Kelantan, diorang banyak bagi hadiah.. no wonder la banyak giler hadiah yang diorang dapat.. ade yang bagi biskut and roti.. dan ade juga yang bagi Gula.. kan manisan... adela 90kg gula yang diorang dapat.. huhuhuhu... tak larat weh nk wat air.. cukup stok utk setahun... hehehehee... aku memang betul2 teruja.. tak sangka kan.. tapi tuh la... itu budaya masing2....

aku hanya sempat berjalan kat Masjid Kristal Terengganu and singgah beli keropok lekor(tak de rezeki, sebab lame sangat dalam kete and kopok lekor dah masam..huhuhu)...kami tak singgah lame pon.. sekadar snap2 gambar sebagai kenangan.. yelaaa... dapat la jugak tengok masjid kristal kan.. huhuhu.. kami tak masuk dalam pon sebab blom masuk waktu smayang dan kami sangat rush nk balik KL.. so, tengok luar je la.. ehee... PERJALANAN KAMI MASA TUH MENGAMBIL MASA SELAMA 14JAM OK.. ULANG.. 14JAM.. SANGAT PENAT..TAPI ENJOY NGAN PERJALANAN YANG JAUH ITU... .. kepada kamu2 sume, masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau mengaum... dengan itu, hormati budaya dan adat orang lain k... adioszz.... tak ley upload gambar skunk, sebab wifi mengong... nnt i upload k... dedaaaaaa..... nk p solat kat bawah neh... huhu.. ouuhh.. pada tarikh aku publish, dah bley upload ek gambar.. hahaha.. nie hanyalah rentetan yang terpksa disave dalam notepad dahulu.. ngeee..


tertarik ngan kotak2 comel neh
unik lagi..
ehee


aku tak dapat datang kenduri sblh kak amal
sebab ade kenduri lain
ouuh, kenduri rahayu ye..
bak kata fizah
kak amal macam princess ngan vel labuh2 nye...
hehehe

nak gedik kat kerusi pengantin
hahaha..
semoga fizah dapat berkat kawen
hahahha...
bukan aku jugak ke?
lambat lagi lambat lagii..
ngee



wif kak amal

kak amal lagi.. ouuhh.. ade hasil kerja tangan aku ye
di kamar ini..
malam2 jahit langsir hijau tuh..
hahahha


gadis2 di masjid kristal



terima kaseh daun keladi kpd cik wani
kerana menyediakan perkhidmatan makanan dan penginapan
kepada kami berdua..
eheee...
next time.... your turn.. ngeeeee

4 gadis menunggu masa utk dipinang... wahahaha....

we are rock..!! setia(tak sangat la) pada bakul2 sisa...
hahaha..
sume lari nk wat neh sebab keadaan yang sangat panas..




tatapan cik dyla kerana aku mintak permission kunun
dari die nk pakai tudung terkeluar skaf neh
hahaahha..
nah.. hamek kau..
comey tak comey tak..
wink wink..









No comments: