Wednesday, December 9, 2009

Selamat Hari Lahir Mak

dedikasi utk seorg ibu.

dulu-dulu.. masa zaman kite sekolah, cikgu mesti bagi homework suruh kite buat karangan bahasa melayu.. tajuk yang dipilih kali ini adalah IBU SAYA... macam2 la yang kite nk sangat ceritakan pasal ibu kite... itu masa dulu2 la... masa tuh duk main lari2 lagi.. semua benda nk buat... Tapi sekarang, bila umur dh menginjak dewasa, diri nie dh makin memahami naluri hati seorang ibu itu.. susah payah atas amanah yang diberikan Tuhan utk ibu...

sembilan bulan aku duduk kaku dalam rahim seorg ibu.. anugerah Tuhan yang paling berharga.. dan dalam sembilan bulan jugakla aku diusung kemana saja tanpa pegang2 tangan.. walaupun aku belom lahir lagi, tapi aku yakin, mak mesti mengusap2 perutnya, tak pernah mengeluh malah menitipkan doa buat anaknya semoga menjadi seorg insan yang boleh menggembirakan hatinya dan berjaya dunia akhirat....

mak sangat garang,
tapi kami adik beradik sangat sayang...
pantang tengok mak menangis, pasti bertalu2 tanya "aku ada wat salah ka?", "aku tersilap langkah, tertarik muka ka?".. huhu.. tapi mak diam saja.. paling lama pon, mak takkan cakap walau sepatah pon.. diam sampaila satu tahap kami akan tetap mengalah... tak mahu perang dingin... kami minta maaf banyak2 kalau selama kami hidup nie, banyak susahkan hati mak.. maaf jugak kerana kami sangat la nakal tak ikut kata... tapi kami tetap hormat mak sebagai mak... insan yang paling berharga... Abah, kami sayang jugak...

utk pengetahuan semua, kami adik beradik dilarang sama sekali untk mengucapkan perkataan Aku Kau.... larangan hanya terhad dirumah saja... pernah dulu, bila kami mula berjinak2 utk bahasa kan diri Aku Kau..., mak dari jauh dh jerit kat kami.... "sekali lagi mak dengar cakap aku kau, siap la.. mak lempang sorang2.." hehehe... takut kan.. so, sampai sekarang la kami memang takkan nk berani2 bahasakan diri aku dan kau.. panggilan kami utk yang lebih tua mestilah abang(panggilan adik2 utk abang), kak. ilah(panggilan adik2 utk kakak), k. imah(panggilan adik2 utk aku)... semua nya mesti mula dengan abang atau kakak depannya.. tapi yang bestnya... kami akan bahasakan diri adik bila bercakap... semuanya akan bahasakan diri adik bile nk bercakap dengan abang dan kakak2.... ehe.. sampai kan tak tahu dh, sape adik... hehe.... tu kot yang merapatkn kami lagi.... siap semua2 la termasuk kakak ipar aku, abang ipar aku ngan adik ipar aku... takde aku dan kau.... mungkin cara orang lain , berbeza.... aku kau bagi diorg lagi rapat... cara hormat yang tersendiri kan.... air dicincang takkan putus kan....

kami nie taklah dikategorikan sebagai kaya... tapi kami selesa... impian memang la nk duduk umah besar2, kete mewah2.... dengan apa yang ada nie pon dh selesa, dh cukup bersyukur dah.. bukan senang nk jadik senang... mak aku ada bukak kedai makan.. dari satu pintu, sekarang dah 3 pintu abah beli... semua hasil titik peluh mak abah... Alhamdulillah... bila kita dah abadikan diri kat satu2 keje, mesti susah kan kite nk tinggal.. macam tuh la mak abah.. kalo tak berniaga, mesti lenguh2 badan, rasa tak senang nk duduk... memang dari abang aku lahir kot, mak dh start meniaga... nk tampung sket2 keperluan keluarga.. abah aku polis... alaa.. dulu gaji berapa je kan... tapi kami skunk dh hidup sihat walafiat jugak... ada kehidupan masing2... cucu2 yang comey2 semuanya... hehe... anak2? lagi la comey2.. hehe... gen putih, mata coklat dan rambut perang... hik hik....


dugaan, ujian Tuhan tuh banyak... nk uji kita manusia nie sanggup atau tak utk hadapinya...paling teruk yang kami diuji bila mak kene buatan orang... jujur la aku kata, melayu tak boley nk tolong melayu.... tambah lagi bila berniaga... pantang tengok kedai tuh maju sket... mak sampai tak boley nk pegi kedai... mesti sakit dan marah2 staff nye.... sampaikan mak kene anta berubat... macam mana korang tengaok cite mistik ke, misteri nusantara yang kat tv tuh kan, yang org kene santau or buatan org tuh kan, haaa.. camtuh jugak mak aku... dah la time tuh nk berubat mak, buat kat rumah aku.. tak ke takut kami adik beradik... mak menjerit2 minta dilepaskan... paling aku ingat bila ayat nie terkeluar dengan serak2 basah... "aku sayang dia... aku nk buat dia sampai mati... aku tak nak keluaaaarrr" ofkosla bukan mak aku yang cakap kan... huhuhuhu... bayangkan la bende2 camtuh jadi.... eee... ngerikan... tapi aku dh biasa dh.... alhamdulillah mak dh ok...

oh, mak aku pon tak berapa nk sihat dulu.. tapi skunk dh okla.... mak aku kencing manis... sangat la degil bab2 nk pantang makan... mak aku pantang jumpe ade la... hehe.. bile nk jumpe doktor je mak aku pantang.. hehe... abah slalu marah.. gaduh manja2 sket.. sebab mak aku nie memang degil sket.. tapi mak kuat.... aku ikut mak kot... sebab bila aku sakit, selagi terdaya nk tahan, aku tahan... abah pon camtuh.. cume abah nie lebih prihatin, dia sakit sket terus telan panadol.. tapi jangan harap suh abah g hospital or klinik.. hehe.. takkan nye laaa.. bila kena tang mak aku cepat benor nk anto g hospital.. ehehe... tuh la mak ngan abah aku.... diorg sangat sweet.. bercakaaauuu selalu.. tapi kadang2 tuh nk tergelak pon ade... mak manje, abah suke mengusik... hahaha.. rindu rumah la pulak... huhu..

aku dh cakap kot banyak kali... aku sayang razman (eh, terselit pulak.. hihi).. tapi aku sayang mak abah lebih lagi... razman no 3... hahaha... member aku penah tegur aku... tegur sebab pe tau.. tegur sebab aku ari2 kol mak abah aku... kadang2 tuh 3g... rasa dekat dihatiiii... haha... ape2pon mesti mak abah...

bagi seorang anak, takde ape yang lebih berharga nk diberikan pada mak abah... cume aku selalu berdoa yang mak abah bahagia dunia dan akhirat.... mak abah sentiasa dilimpahi rezeki yang melimpah ruah... dan mak abah dihindarkan dari malapetaka.... dan juga segala dosa2 mak abah sentiasa diampunkan Allah... lepas sembahyang tuh je la doa aku....

ok, aku dh takde ape kot nk cite... banyak sebenarnya... tapi biarlah aku kongsi sket2 ngan korang... nnt nanges lak aku... yelaa.. kang tak pasai2 angkat beg teruih balik tapah... huhu...

"Selamat Hari Lahir Puan Aminah
yang ke 49.."



aku sayang dia
(aku pendengar terbaik mak)


aku sayang dia juga
(aku penasihat terbaik abah)

dua2 aku sayang..
dua2 aku cinta..
dua2 aku mahu jumpa disyurga... amin..

Tuesday, December 1, 2009

budak kecik buat aku teruja gila babeng

video

baby batrisyia yang susah mahu mangun...
ibunye jenuh nk kejut suh minum susu..
kaco pon hang wat dek jek eh...

video

hiccup2 ma little baby..
bley plak time neh die jg and aku suke hati kaco die..
ngah lapo nk susu ibu die..
tapi saje jek wat lambat2...
hahaha..
tunggu nangis dulu, pastuh aku tinggal..
muakakakaka...

i love u my darling...
hehhee..
muke cam abi nye...
sejibik neh..
budak neh suke mengiring la..
dh nk advance sangat meniarap ke budak kecik.. hehe..


hahaha..
padan muke kene balut...
dah cam ulat beluncas aku nengok..
ngeeee
cekak tuh aku beli tau...
baru 9hari dh bergaya..
pastuh kakak aku tego...
berlekuk2 dahi budak tuh aku kerjakan..
ape taknye..
tempurung pon lembut lagik...
hahhaa... so overexcited la maklang die neh..

p/s :: aku stim ngan bau baby....
ahhahaa...
encik razman, jom kawen.. hahahaha..