Wednesday, June 17, 2009

Saya Suka Kenduri Di Kampung


memang aku excited giler nk balik kampung.. kenapa? sebab bau2 daun2 padi.. waaahh.. apedaa.. bau2 kunun.. kentut orang pon rase wangi kot.. hahahaha...

ok skunk mari kite meluncur laju ke kedah.. selepas ke kelantan, dengan budget tak tahu dikeluarkan oleh mr Abah, kite pergi ke utara malaysia.. yeeehuuuu....


ouuppss : perhatian..!! memandu dengan had laju yang tinggi amat la merbahaya bagi kalian dengan pegawai polis traffic... memang la akan kene tahan.. hahahaha... kenapa? sebab mrAbah kene saman.. senang lenang je abah potong queue apastuh kene tahan... hahaha.. akan tetapi... haaiihh (tak berkenan neh.. tapi bagus jugak.. hahahaha... bukan rasuah ok..!! ). dengan kejadian di depan mata, abah kene saman.. hahahah... tapi standard ah abah... name pon poliskan.. ofkos la kat lesen memandu abah ade "Balai Polis Tapah".. (tapi sebelum tuh abah baru k gelabah carik lesen die.., haii.. rupenye aku keturun perangai abah.. gelabah tak hingat bile satu2 bende lupe.. wink wink.. aku anak abah okeh..!!.. yesss.. that's rite..) ok, apabila satu pertuturan ringkas dimana cik polisi memegang surat saman, suddenly.... ok, time kasih.... hahaha.. seangkatan.. ngeee.... polis sama polis.. hahaha....
(kesalahan memandu ialah melebihi had laju 144 je pong... hahahaha)... tapi memang laju pon abah bawak.. tapah ke alor star(non stop) adalah mengambil perjalanan Dua Setengah Jam ajew... lalalalala.... standard ah... tapi abah masih bijak mengawal had laju owkay..

...ini adik punye kes..

ini cerita budak kecik fina.. kitorang sampai kampung dalam kul 12.45, sampai2 je umah tokngah aku, adik merenget je bile aku dukung... nak kate die baru bangun tido, memang la.. tapi merengek memanjang... rupe2nye.......

"ayang, adik akit puyuuuutt..."
"huhuhuh"
"aaaaaa... ape??"
"adik akit puyuuuuuttt"
"meh maklang sapu minyak ek"
~adik nganguk kan ajewww~
" atok, wan... adik akit puyuuuuuuutt"
~merengek lagi sambil cubit2 perut die~
huhuhuhu
merengek sampai laaaaa
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
ke pukul 2pagi dan terpaksa dibawa ke KMC (Kedah Medical Centre)
haru biru dibuatnya.
seb bek la senang je makan ubat
pastuh gelak2 sampai tertido..
huhuhu..
nk nangis rasenye bile budak kecik sakit
huhuhuhuhu


keesokan harinyaaaa.. (sampai ke malam)


pelbagai aktiviti telah diatur utk hari sebelum kenduri besar..
macam biase, yang neh tak penah lupa...
Bunga Manggar
selalu orang pakai buah betikkan...
sian betik.. tak dan nk masak kene petik.. hehehhe..
tapi yang neh gune batang pisang sudeyy...

yang bestnya kenduri kat kampung, kite ley tengok orang2 kampung neh memang hidup dalam bermasyarakat
diorang neh kadang2 bukan suke sangat catering
care cam neh tak penah luput..
namenye adalah acara "siang Bawang"
walaupun wat bende lain, namenye tetap siang bawang..
eheeeee
hampar tikar dalam 10 helai..
pastuh berduyun2 makcik2 atok2 datang bawak pisau sendiri dari umah
itu memang adat yang takley dilupakan..
masih hidup wooooo...
best la bile time gosip2 neh..
time neh la nk berkipochi ye tak..
hahahaha...
time neh jugak ade ramai yang datang bawak kuih la,
bunge telur la..
kalo tak silap aku, mak kate "Tanam",
maksud die..., kalo ade anak2 die nk kawen, kite kene balas pulak ape yang dibagi,
kirenye sistem barter la..
tapi tempoh mase tuh lame sket ah..
hahahahha..

ini acara orang lelaki pulak..
sembang2 tambah2 air, minum2 borak2..
eh eh..
taklaaahh..
diorang memang ditugaskan buang tenaga pada keje2 berat..
angkat2 meja laaa..
macam2 la
time neh tak silap aku
diorang ngah setting bahagian karaoke..
hahahaha..
penting weh..


oh ohh.. bonda ku Cinta...
menyiang bawang bersama budak kecik yang namau kawan orang..
biar die pilih kawan sendiri..
hahaha..
beselaa.. budak bandar masuk kampung..
ngeeee..
tapi aku la yang duk melayan.. haaaiihh..
ayang jugak tahu..!!


mrAbah yang sebok mengacau kuah kari....
abah dengan senang hati je datang ngn baju pagoda n suar pendek paras lutut..
yang len sume pakai treksuit.. hahahaha..
abah tunjuk skill weeehh..
tapi yang masak pon sume laki..
mrAbah, Pakngah aku and Pakcik2 aku..
kaum Makcik2???
tuh bahagian merasa dan mengomen..
hahahahaa..

hooyeeehhh....
sebenarnya kelapa muda neh nk wat air kelapa lemon
haaaa
aku de cite, time kenduri adik aku, abah ade wat..
dan telah di bawak ke Alor Star...
hahahha...
so setiap kenduri or makan2 yang kitorang wat, mesti nk ade
Air Kelapa Lemon..
yehaaa..
tapi, malangnya lemon tak cukup..
so malam tuh jugak, sume balun minum air kelapa sahaja...
hahahhaha..


keseronokan perut budak kecik neh makan isi kelapa..
aku jugak yang duk p amek..
die senang lenang kat kerusi dengan berkata
"adik nak lagi, ayang amek la.."
waaaaahh.. bahek sungguh makLang die..
huhuhuhu

menghirup sehingga ketitisan terakhir...
hahaha


acara makan durian beramai2...
pakTam aku bawak..
sedap weeeeeeeeehh..
aku antu durian...
huhuhu...
adelaa 4 biji kot aku makan...
tapi tipu jek..
4 ulas sudey..
hahahaa.
tuh pon sebab mak suh benti makan..
huhuhuhuh..
kalo tak... memang aku balun lagi...
tinggal weh kat orang belakang..
hahahahha..
NAK DURIAAAAAAAAAAAAAAAAAANNN.........!!!!!


Ini dinamakan acara pembaziran ye kawan2..
dimana makCik2 aku yang bijak bestari telah dengan senang hati je
merendam sagu ngan air biase(actually, aku pon baru tau yang tak bley..huhuh)
sagu kene rendam ngan air panas tahu...!!
don't try this at mane2 kenduri ye selepas ini..
hahahahaa..
sagu digunakan utk masak Serawa Labu..
sedap weeeehh...!!
yum yuuuuummm

ape yang berlaku disana ialah aktiviti karaoke..hahaha..
aku ade darah seni nyanyian ye.. harap diulang... Nyanyian..!!!
penah masuk Talentime owkaaaayy...!!
hahahaa.. giler melaghaaaakk....
saje jek nyanyi, nk hiburkan orang yang tengah duk susun meja..
sedap2 je diorang nyanyi..
hahahaha..

aku... merangkap photographer yap....!!
tak bertauliah sungguh....!!
wink winnk

Majlis Perkahwinan Bermula


seperti biasa... kompang dimulakan tanda pengantin dah sampai...


my PakTam merangkap jurukamera kitorang..
sape nk kan die, die bekerja utk RTM juga..
ngeee..


sebelum itu, kitorang berarak ke umah pengantin pompuan..
yelaahh..
nak bawak lari anak dara orang..
hahahahahaa...
cam biase..
yang neh memang harus, wajib ada...
adat nk mintak izin bawak balik anak pompuan pokcik neh
hehehee...
antara dialog
"kami nie dari pihak laki, nak mintak kebenaran lah"
"utk bawak lari anak kamu"
"kalo tak bagi jugak"
"aku peduli ape"
hahahha...
tidak2..
ofkos la dengan sopan santun kan..
haiiiihh..
manela aku nk hingat..
nnt aku tanye pokcik neh balik ek...
(time neh aku duk sebok melantak agar2 roti...)
sedap sedaaapp...
hahahha


tenaga penguat majlis....
my PakNjang and PakLang
suke suki beli baju same ek..
yelaaahh..
senang orang nk kenal..
hahahahaa

Acara Gilang Gemilang


Old Village merangkap penaja bagi gimik2 yang berlaku..
hehehehhee...

nak g kat Boat tuh kan kene wat banyak kali tahu...!!
haiiihh..
pakNgah aku tengah cakap ngan tepon laaa..
kain baju pengantin tersangkut laaa...
tak larat nk gelaaakk..
hahahaa..
kitorang pon baru tau ade gimik..
hehehehee...
nice idea yaaaa..
tepuk teeeepuuukk..
wink2...
mase kenduri Eiwan(anak sedara PakNgah yang kawen), pakNjang wat gimik jugak...
kitorang ramai2 g amek pengantin pompuan pakai ke
7 bijik Mercedes, 2 Harrier and 1 BMW (ofkos la aku ngan family)..
tak dinamakan sesak jalan ke...???
hahahhaa..
tapi memang best..!!!


sebenarnya gayat ah tuh...
hoooiihhh.. mane mai budak baju puteh tuh..
suke suki jek naik bot adik aku tuh..
haaaiiihh...
(geram tak dapat nek.., sebab takut terlebey muatan.. hahaha)


hoyeeeeeeeeeeee...!! masuk New Straits Times weeehhh...
hahahhhaa..

Kejadian Balik dari Kampung

kitorang benarnye agak musykil jugak, awat la abah beriya ajak balik awal..
huhuhuhu..
kalo tak kitorang mesti tunggu sampai majlis sume2 abeh..
paling lewat pon balik malam2 or pagi2..
rupe2nyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:

tayar kete abah pecah terok... huhuhu..
pecah di kilometer 50.5
dan dengan jasa yang sangat baik PLUS yang datang sangat la lambat,
tanpa pertolongan sesiapa, abah n apis tukar tayar kete..
huhuhuhuh..
seb bek apis ikut belakang abah..
rupenye diorang dah kasek hon dah..
abah tak dengar..
dan kami takde ape2..
takutttttttttttttttttttt.............!!!!!!!
(mak sangat kecut sampai dalam kete pon senyap jek..!!)


adik aku Haziq menggunakan khidmat dan jasa suar munge2 die utk kasek signal kecemasan..
waaahh..
mujarab owkaaayy...
hahahhahaa...




kondisi tayar yang agak terok...
huhuhuhuhu....
dan kami sume selamat sampai...
(time neh abah dah sedar utk bawak slow.. hahahaha)


walau ape pon..
Tahniah ye PakNgah....
semoga kekal keakhir hayat...
amin...









No comments: