Wednesday, November 26, 2008

BUMI ITU INDAH


holaaa2..

semestinya bumi itu indah kerana BUMI INI ADALAH CIPTAAN ALLAH.... sume ciptaanNYA adalah SEMPURNA yg tak dapat kite nk modify....hehe...what topic haaa? hmmmm nk cite pasal BUMI...sape yg boley terima sekiranya bumi kite kotor...ok2...scope terlalu besar....keadaan rumah or sekeliling anda....? sape yg sanggup tgk sampah2 bersepah sane sini..kalo cantik takpelaa...huhuhuhu...name pon sampah..cantik ape kan...hehe....kite ade program KITAR SEMULA..tapi berapa ramai manusia yg menggunakan sistem neh..termasuk aku...huhuhu....kt depan umah aku pon ade...

cube bayang kan jika takde keprihatinan kite sebagai manusia terhadap kebersihan? hmmmmm....ape la akan jadik kat bumi kite...kesian tau....kalo kite ley dengar suare bumi..., mesti die ngah nangis kan...huhuhu....mintak kite bersihkan die...ibarat cam badan die ngah kotor la....eheee....

aku ade sedikit kepantangan...agak pantang tgk orang buang sampah merata2....even benda tue adalah plastik gula2....tapi kadang2 aku termiss jugak..heehhe...satu habit aku...aku akan buang sampah dalam beg...hehehe..i means bukan sampah besar2 la...yg rase2 ley simpan b4 aku jumpe tong sampah n aku buang...ngeee....haaaa...tabiat ini aku dapat belajar mase sekolah rendah lagi....cikgu ajar cikgu ajar tau..hehe..nk tau ape yg cikgu aku ajar? hmmm....hari2 kitorang kene bawak 1 plastik beg yg digunakan utk simpan sampah..bukan dalam kelas aku takde tong sampah tapi kalo kite ade terjumpe sampah2 kt dalam kelas or mane2 jek.., amek dan buang dalam plastik tu dulu then baru buang dalam tong sampah...skema kan....? ape susah kan...amek terusla buang....memang la...tapi kalo sampah tue banyak??? huhuhu... sape2 yg amek berat pasal kebersihan jek yg paham....hehhehehe...

hurmm..ape kite nk wat ek...kalo anak2 kite nnt mengharapkan seperti budak nie....bayang kan lagi kalo skunk neh kite nye bandar, negara dipenuhi sampah...camne anak2 kite plak? hmm..banyak iklan kat tv tue...sendiri tgk sendiri pk...tak susah pon kan..nmpk sampah buang...at least ley selamat kan bumi kite yg maybe tgh sakit nie...huhuhu...

so wahai kawan2.....SELAMAT KAN BUMI KITA...

:: PEACE ::

No comments: