Tuesday, May 5, 2009

si molek itu

si molek itu pernah menjadi penghibur dikala aku suka,
si molek itu pernah menjadi airmata disaat aku berduka,
si molek itu juga ada ketikanya die sengsara,
si molek itu ada ketikanya perlukan seseorang utk bersuara,
si molek itu amat mudah tersentuh hatinya,
si molek itu hadir utk menghembuskan lelahnya,

aku tahu,
si molek itu,
bermain dengan persoalan dijiwa,

aku tahu,
si molek itu,
perlukan seseorang utk dijadikan telinga,

aku tahu,
si molek itu,
perlukan hati ini utk berkata2,

aku tahu,
si molek itu,
sedang merungkai perangkap beban bahunya,

aku juga tahu,
si molek itu,
begitu kuat hatinya,

aku juga tahu,
si molek itu,
sanggup lakukan apa saja utk mereka,

wahai si molek ku,
engkau jangan berduka,
aku ada jika kau perlukan suara,
usah khuatir,
aku tidak mungkin mengendahkan,
aku ada utk berikan warna,
aku tahu si molek, aku bukan utk dibangga,
tapi aku mahu si molek itu terbuka jiwa akalnya,
aku ada utk kau berkongsi rasa,
kerana kita perlukan dua badannya,
berdua itu kan lebih molek,
dan berlebih juga ada moleknya,
tapi berlebih kadangkala mengusutkan akal kita,
tiada makna utk bersendirian,
tiada mudah merungkai sebuah jawaban,
tiada ayat utk dihadamkan,
bukannya tidak molek,
mencari privacy itu cuma maknanya,

wahai si molek itu..,
aku tahu kau punya hati cekal,
aku tahu, kau sungguh kuat semangatnya,
aku tahu, kau memang molek pertuturannya,
aku tahu, kau mahu bersuka, kau mahu ghaibkannya,
tapi kau harus tahu, kau masih punya waktu,
kau masih punya jasad,
kau harus duduk seketika,
jangan sesekali kau rebahkan badanmu,
jangan cuba utk kau menitiskan mutiaramu,
jangan kau kalahkan semangatmu itu,
kerana aku tahu,
kaulah si molek itu,
berjuang utk yang Satu....
kau harus tabah menutup tirai kecewa itu...
kerana kau adalah si molek itu...

nukilan ini tercetus dan dicipta khas utk sahabatku itu...

No comments: