Sunday, May 3, 2009

Bila Mama Pakai Celana

biarlah aku tak tgk AIM, biarlah aku tak tengok AF, biarlah aku tangguhkan sikit nk study Management Accounting asalkan aku dapat tgk TV3 walaupun dah separuh...

sebelum tuh utk Puan Aminah Hj Saud (wlaupun puan tak baca blog ini), aku nk ucapkan

SELAMAT HARI IBU
[ACTUALLY 10 MAY NNT EK]

mak,
walaupun anakmu ini jauh,
tapi dirimu tetap dihati anakmu ini,

eventho cerekarama tuh sangat kelakar tapi pengakhirannya berjaya wat kan aku kembali menjadi ratu air mata...

anak2 sekalian, segarang mana pun mak2 kamu semua, tapi jauh disudut hati ibu itu, memang telah diciptakan satu hati yang sangat lembut... satu hati yang sangat luhur.. satu hati yang sangat mulus... satu hati yang sangat kebal menghadapi setiap kerenah anak2 demi sebuah keluarga yang bahagia...

aku ingat lagi masa pertama kali pindah ke Tapah... mak abah (masa tuh abah transfer ke balai polis Tapah) bukak kedai makan kecil2an.... mungkin waktu itu aku tak faham lagi erti susah... ape itu erti bersengkang mata dari pagi sampai ke malam.. kalau rezeki lebih, mak abah sengkang mata sampai ke pukul 5pg.... semata2 nk besarkan kami 5 beradik... aku ingat lagi, mak abah sibuk melayan tetamu, tapi aku lena diulik mimpi dalam kereta, kadang2 dalam stor tempat letak barang... kadang2 pulak, aku selamat kat umah, tapi mak abah sebuk kejar payung sebab hujan lebat...

alhamdulillah, bila aku dah enjak usia matang, aku dah sedar sume susah tu... aku penah tolak stor barang jualan utk meniaga nasik lemak, rojak kat kawasan taman... biarlah ape orang nk kata, janji itu lah rezeki yang halal... mak abah tak penah nk kuarkan perkataan penat.. amat payah.. tapi aku faham..

aku masih ingat lagi... waktu tu cuti sekolah... biasela.., time cuti sekolah kan rezeki banyak... syukur Allah... mase tuh kedai tutup lambat.. sebab orang tak henti2 datang sampaikan sume barang abeh.. memang dah takde utk wat mee grg mahupun nasik grg... bile orang dah surut, aku mak abah bersihkan kedai.., dan jam dah pukul 5 pagi.. yang paling aku tak ley lupa..., aku mak abah balik jalan kaki... mase tuh kitorang happy sangat.. tak henti2 cite pasal kedai.. yang jauh pun jadik dekat... sampai je kat umah, sume terduduk.. baru rase letih... hmmm... seronoknya time tuh....

alhamdulillah, berkat kesabaran kami sekeluarga, kami dpt hidup selesa... kami sangat bahagia.. tapi mak abah masih bukak kedai jual makanan tengahari..... kalau balik, aku akan tolong... best betul meniaga... layan kerenah customer.. tapi aku respect sangat abah.. walaupun apa yang customer tak puas hati, abah cool... abah relax.. abah layan kan je... lain pulak mak.. mak lebey banyak cakap... mak sangat kelam kabut... tapi mak punya hati yang lembut... kadang2 abah sampai tak bagi mak p kedai sebab tak mau mak membebel2 ape yang tak puas hati... hehehe... tapi mak degil.. mak pegi jugak.. tapi abah akan jeling... hehehe...

aku akan kol mak abah hari2... wajib... kadang2 kalau aku terlupa kol, aku akan kol pagi2 sok... memang aku macam nie.. sampai terbawak mase 1st time masuk diploma... nk p kelas je call mak.. sampai mak kate "mak dah tau time adzimah p kelas, takpa.. p je kelas, mak tau..." hmmm....

kalau tadi dalam cite tuh, mak2 selalu je cakap dah kenyang bila kite ajak makan... mak2 kite akan cakap camtuh bile tgk anak2 die selera sangat menghadap makanan.. janji perut anak kenyang... tapi bagi kami adik beradik, kami dah diajar utk tinggalkan sikit utk mak abah... kalau tak pun, memang akan tunggu abah n mak ada bru makan... kalau mak abah taknk makan pun, kitorang mintak izin makan dulu.... kadang2 tuh, even aku dah kenyang, tapi tgk mak makan sorang2, aku tetap akan join... adik aku ika lagi best..., kalau tgk mak or abah makan sorang2, die bley bangun tido sebab dengar bunyi pinggan.. then teman makan sekali.. aku bukan nk membanggakan dengan family aku.. tapi dah diajar... mungkin ramai kate aku skema.. tapi itu la mak n abah aku ajar.. thank abah.. thanks mak...

kite selalu je wat pekak bile mak membebel kan..., tapi cube sedar, bila mereka dah takde didunia, sape nk bebel kat cuping telinga lagi...

kite selalu je marah balik kat mak, sebab rotan kite bile balik lewat, tapi sedar balik, bile mereka dah takde, sape nk tampalkan luka or sapu minyak bile kite jatuh luka..

kite selalu abehkan kedit utk kol bf or gf daripada kol mak abah.., tapi bile mak abah kite dah takde, baru kite sedar, baru kite termenung pada nombor fon tersebut, tetapi kite tidak dapat dail, sbab dengan sape kite nk cakap nnt..

kite selalu je cakap "takpe, nnt2 aku kol mak aku", tapi bile kite baru teringat, sebenarnya mereka dah takde utk kite bersembang di talian..

Ya Allah, ampunilah dosa2 aku dan dosa2 kedua ibubapaku, dan limpahilah rezeki yang halal lagi diberkati kepada kedua ibubapaku,
dan kurniakan kesihatan yang baik, serta redhailah mereka didunia dan diakhirat
... Amin...



aku selalu teringat "seorang ibu boley membesarkan 10 orang anak, akan tetapi 10 orang anak belum tentu boleh bahagiakan seorang ibu dan bapanya"


aku sajikan kepada kalian , apa yang watkan aku terdetik petang tadi...








No comments: