Monday, August 24, 2009

Sahur, Berbuka Dan Bazar

Sahur

malam tuh tren aku sampai dalam kul 1.. penat ya amatla tak tahu nk kate... sampai2 adik aku dah datang amek... so sampai umah je terus hug2 kiss mak abah.. wink2.... sepatutnya aku ikut mak abah around 2++pagi p jumpa pak njang n paklang.. last2 aku tertido kat depan and kul 3pg paknjang dah de kt depan umah... aku pon mamai2 p salam maknjang aku... pastu ley plak sambung tidoq.. sambil adik fina jerit2 kat aku pon tatak sedar wehh.. hehe... sedar2 dalam kul 4.45, mak dah siap masak.. ika pon ade... haiih.. aku neh plak suke hati tido.. penat sangat... huhuhu.. tapi sempat la tulun mak setting2 meja sume.... menu kami time sahur tuh best bangat... acar buah dari kedah(superb2...), daging goreng asam, sayur baby kailan... yummiey...


Berbuka Puasa Bersama Family


1st Ramadhan, dah ade moreh.. dan my family adalah moreh yang pertama(kitorang handle pas terawikh).. so abah ngan mak pon pikir2 nk bukak pose kat surau je... pastuh terawikh same2... tapi last2 minute, kensel and kami sekeluarga berbuka sama2... camnie citenye....

"aku pon cam excited gak nk p buka kat surau, sebab mebi ika+apis bukak kat umah umie, and abang lak bukak kat umah mak mertua... around 4.30 abang msg tanye mak masak pe arini.. aku pon jawab mak tak masak, nk buke kat surau.. so abang ok je... kul 5 lak ika msg tanye mak masak pe.. nk turun buke kat umah mak.. so teruih la aku berubah terus hati.. memang tak tetap ah pendirian.. hahaa.. demi family babe.... so kensel buke kat surau, teruih balik kitorang masak2... seb bek aku dah siap2 kan rencah bagai...kirenye lauk tuk prepare sahur, teruih jadi lauk berbuka... hahaha... aku pon teruih msg2 manje kat abang suh mai jugak buke kat umah..

ni msg aku :: abang mai la buke kat umah, mak tak jadik buke kat surau.. mai la.. nnt bile lak adik nk balik.. huhu.. haaa.. sedey x? hahaha... abang aku pon cair... wink2... "

lauk yang mule2 cukup2 tibe2 jadik banyak.. hehehe... nk tahu ape kitorang berbuka arituh...? Family Gathering... eh2, aku pon masak tau.. haaa... i kan suke masak...



nie sayur fav.. eh2,, rase macam sume sayur fav kan..
hehehe.. sedap tau sayur yang aku masak neh..
nak bangga sket, housemate aku, amiera akan makan sayur bile aku masak je..
hahaha.. takdela... certain sayur je yg amiera akan makan..
mebi yang aku masak tuh, menarik perhatian die.. hahaha..
nie sayur campur... habis tau... masak ngan niena..
ambooii.. menu sayur tak hengat2... ehee...

masakan mak memang takde tandingan lah... hahaha...
ikan bawal masak chillis... ceh, cam gempak je..
ehee... mak masak memang sedap.. air tangan mak kan...
padahal mak campak2 jek..
hahaha...


sambal udang.. wehiuuuu...
yum yuuumm..
kalo tambah petai... konpem memang abeh neh.. hehehe..


yang nie aku masak jugak tau.. ayam masak kicap madu..
walllaaaaaaaa....
banyak ketul yang digoreng, pas buke tinggal 3 ketul... uhh uhh..
sedap bangat...



see see... tak cukup tau table..
so kene duduk bersila kat depan...
hahaha....
ruang tamu neh memang seisi keluarga kumpul,
ruang tamu lagi satu, utk tetamu2 je..
so kalo dah duk sini, alamatnye memang lambat la nk bangun...
hahahaaha....
tu tuuuu.. nmpk tak budak kecik tuh...
senang hati tido diulik mimpi..
hahhaha... bangun2 teruih meragam...
sebab makan tak tunggu die.... hhahaa...
Bazar Ramadhan

hari Ahad arituh, parents aku dah start utk wat jualan kat bazar Ramadhan... hoyee... suke2... tapi cam biase aku terbangun lewat lak... sampai cik nina lak kejutkan aku.. mak dah g kedai dah.. so aku pon cepat2 capai tuala terus mandi ngan budak kecik tuh... bla bla bla..... aku tulun sket2 ape yang patut.. actually pekerja mak pon dah cukup... haaa... best woooo bile meniaga bulan pose neh.. manyak lauk sedap2 weehh.... sampai my nina cakap " nina tak nak ikut maklang g bazar, nnt nina tgk makanan nina lapar..huhu" alalala.. siannye anak buah aku neh... oh.. sebelum tuh, aku p beli tiket tren... lagi setengah jam kaunter nk tutup.. tapi dah kol awal2 kate nk tiket malam... saje balik malam sebab nk tulun mak meniaga... ouh..!! aku bangga sebab dapat drive my dad car... takde sape tau ley suke2 nk drive kete die... haha.... tutup kes...!!!! siap2 sume, dalam kul 4 aku di arahkan bawak kete abah lagi sekali utk bawak mak n sorang pekerja mak ke Datarah Tapah....

seronok sangat dapat meniaga... adik fina pe lagi, tak pose wat muke kasihan nk air.. haiiihh... kakaknye terliur... nk terkantoi dah... satu pengalaman yang takley aku lupe.... mase kitorang meniaga tuh, hujan sangat lebat.. huhuhu... aku cam nk nangis je mase tuh bile abah n abang aku berhempas pulas pasang plastik nk kaver lauk n tempias.. huhuhu... bukan senang tau nk cari duit.... sebab tuh aku cam berkira sket kalo duit tuh tak nmpk kemana... nk cari duit tuh bukannye senang... kene pikir dari mana, cam mane susahnya nk cari wit... huhuhu.... sape yang memang dari awal2 dah kuar2 nmpk duit, bersyukur ngan ape yang ade keyh... ok2.., sambung cite... pas hujan reda, aktiviti menjual bertambah hebat.. hujan rahmat... makin ramai orang datang.... Alhamdulillah... and, kitorang 5 beranak (abah, mak, abang, aku, haziq) berbuka puase kat bazar... sayu je.. tapi best... janji dapat berbuka ngan family aku kan... family segala2nya... cam biasa... air kelapa Lemon... eheee... sedap tau... rasenye kat Tapah je kot ade... eheee.... balik umah baru aku makan nasik n siap2 g basuh segala bekas2 lauk tadi.... tak sempat pon nk duduk terus kemas2 beg nk balik... sedih nk tinggal mak ngan abah.. hhuhuhu... but i have to... LOVE U MAK N ABAH...



Sekian,
Terima Kasih.




No comments: